Miody odmianowe - fakty i mity - webinar 08.11.2024

Webinar „Miody odmianowe pozyskiwane w Polsce – fakty i mity” z udziałem dr. Dariusza Tepera z laboratorium Honey Lab przyciągnął wielu pszczelarzy, którzy mieli okazję zgłębić tajniki pozyskiwania miodów odmianowych w warunkach polskich pasiek. W trakcie spotkania dr Teper poruszył szereg zagadnień dotyczących trudności i realiów, z którymi muszą mierzyć się pszczelarze, dążący do uzyskania miodów o określonym profilu.

Jednym z głównych tematów była złożoność pozyskiwania nektarowych miodów odmianowych. Ze względu na różnorodność źródeł pożytku, krótki czas kwitnienia niektórych gatunków roślin, jak robinia, oraz specyfikę zachowań pszczół miodnych – w tym ich wierność kwiatową – wytwarzanie miodów odmianowych w pasiekach stacjonarnych jest nie lada wyzwaniem. Dr Teper wskazał, że duże monokultury, jak rzepak czy facelia, mogą stanowić wyjątek, lecz zdecydowana większość z blisko 2 mln rodzin pszczelich w Polsce pracuje w pasiekach liczących do 50 uli, co czyni takie przedsięwzięcie jeszcze bardziej złożonym.

Ważnym elementem prezentacji była także kwestia oznaczania miodów przez pszczelarzy. Brak krytycznego podejścia do oceny źródeł pożytków oraz nieuczciwe praktyki producentów prowadzą do sytuacji, w której na rynku pojawiają się „odmianowe” miody, które w rzeczywistości są patoką wielokwiatową. Konsumenci często nie mają wiedzy pozwalającej im ocenić prawdziwość deklarowanej odmiany. W efekcie, jak zauważył dr Teper, na kiermaszach i targach pszczelarskich oferowane są miody, których rzeczywiste pozyskiwanie jest nierealne lub tylko teoretycznie możliwe. Szczególną uwagę zwrócono na brak potwierdzenia odmianowości wielu takich miodów w badaniach naukowych.

Uczestnicy webinaru, poza cenną wiedzą, otrzymali certyfikaty ukończenia szkolenia oraz dostęp do artykułu dr. Tepera „Nic dwa razy się nie zdarza... błędy w oznakowaniu miodu” w formacie PDF, udostępnionego dzięki uprzejmości czasopisma „Pasieka”. Na koniec spotkania każdy z uczestników mógł skorzystać z 50% zniżki na zakup e-Prenumeraty czasopisma, ważnej do 30 listopada 2024 roku.

      

Komentarze (0)

  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.

Newsletter: